Zobacz wątek - Regulacja i czyszczenie gaźnika- Temat zbiorowy
NAS Analytics TAG

Regulacja i czyszczenie gaźnika- Temat zbiorowy

i inne małe pojemności
_________

Regulacja i czyszczenie gaźnika- Temat zbiorowy

Postprzez kamylek95 » 18/11/2010, 22:35

Myślę, że przyda się taki temat w którym wszyscy będą pisali coś od siebie na temat regulowania gaźnika, problemy z reuglacją itd. zazwyczaj jest tak, że znamy wszystko w teorii a w praktyce skuter zaczyna płatać nam figle


Tak wygląda gaźnik.
Obrazek
U każdego może on wyglądać inaczej, bardziej prostokątny, nieraz ma kształty przypominające bardziej kulkę, lecz gdy zobaczymy coś podobnie wyglądającego do tego obrazka możemy śmiało powiedzieć" To jest gaźnik!"


Zacznijmy od...
Zacznijmy może od tego, że zanim zaczniemy regulować gaźnik przyjrzyjmy się jego konstrukcji, przeczyśćmy go z błota np. ścierką i zwykłą szczotką lub też szlauchem ale nie jest to polecane przez mechaników ponieważ szczególnie chińskie bzyki źle reagują na nadmiar wody( czyścimy aby piasek nie dostał się np. pod śrubę regulacyjną i nie zaczął nam wyrabiać gwintu, lub aby błoto nie zatkało nam czegoś w środku). DOBIERZ ODPOWIEDNIE NARZĘDZIA- myślę, że jestem żywym przykładem jak to z własnej głupoty i niedoświadczenia można sobie więcej popsuć niż poprawić. Sprawdź wszystkie wyjścia gaźnika, wężyki, czy filtr powietrza jest podłączony do gaźnika i dopiero zacznij pracować.


Czyszczenie gaźnika
Co do czyszczenia gaźnika to powtarzam jeszcze raz, najważniejsze są dobre narzędzia i umiejętność posługiwania się nimi.

Do czyszczenia gaźnika potrzeba nam:

Śrubokręt płaski
Śrubokręt gwiazdkowy
Szczypce morsa( jeśli ktoś posiada duże kombinerki lub inne narzędzie, którym można zdjąć opaski zaciskowe to też się nada)
Benzyna ekstrakcyjna( zwykła benzyna tez się nada)
Sprężone powietrze( możemy pojechać na stacje paliw i tam powinien być kondensator, od biedy nada się pompka do roweru lub siła własnych płuc)
2 czyste pojemniki( mały i duży)
Szmatka
Czyste ręce( bezpieczeństwo, higiena i bezpieczeństwo pracy to podstawa)

Demontaż gaźnika
Na wstępie napiszę aby zapisać sobie o ile obrotu były wykręcone śruby regulacyjne aby zawsze móc powrócić do poprzednich ustawień. Gdy mamy już gaźnik w dobrze widocznym miejscu i posiadamy wyżej wymienione narzędzia możemy zacząć go rozbierać.
1. Odłącz wszystkie rurki( powinno być ich 3: Od oleju, podawania paliwa i podciśnienia)
2. Odkręć elektrozawór ssania tzw. ssanie( śrubokręt płaski/ gwiazdkowy)
3. Odkręć część gaźnika na której kończy się linka gazu, znajduje się tam tłoczek i iglica przepustnicy.( śrubokręt płaski/ gwiazdkowy)
4. Zdejmij opaskę uciskową z gumy łączącej gaźnik z króćcem ssania( szczypce morsa)
5. Zdejmij opaskę z uciskową, odłącz gaźnik z filtra powietrza( jedni zdejmują filtr, jedni nie... lepiej zdjąć, bo to nie jest aż tak dużo roboty, lecz nie jest to konieczne) Filtr zdejmujemy kręcąc gaźnikiem i ciągnąc go do siebie( wymaga to trochę siły). Gdy nie możemy sobie z tym poradzić to podgrzewamy lekko suszarką do włosów plastikową końcówkę filtra, lub nasączamy go gorącą wodą( bardzo ostateczny sposób).
Powinniśmy teraz mieć gaźnik odpięty od wszystkiego. Podczas kolejnych kroków demontażu pamiętaj o odkładaniu wszystkiego tak abyś pamiętał co gdzie było, oraz uważaj aby nie pogubić uszczelek! Możemy wziąć go teraz do ręki( nie trząchać nim zbytnio podczas odpinania, aby paliwo się z niego nie wylewało)
6. Weź mały pojemnik i zlej z niego paliwo, jest do tego śrubka znajdująca położona najniżej, pod kątem 90°( ocenimy w ten sposób czystość paliwa jakie lejemy)( śrubokręt płaski/ gwiazdkowy)
7. Wykręć teraz śrubę od regulacji wolnych obrotów( pamiętaj aby wydmuchać cały piasek wokół śruby aby nie porysować gwintu podczas wykręcania śrub)
8. Wykręć śrubkę od regulacji składu mieszanki( dobrze dobrany śrubokręt płaski
9. Przekręć gaźnik do góry nogami. odkręcamy komorę pływakową( jest ona najczęściej zakręcana na 4 śrubki)( śrubokręt płaski/ gwiazdkowy)
10. Wykręć dyszę główną( śrubokręt płaski)
11. Wykręć dyszę wolnych obrotów( Zachowaj szczególną ostrożność biorąc się za tę dyszę, jest ona głęboko wkręcona oraz bardzo łatwo ją ukręcić.( color=olive]dobrze dobrany[/color] śrubokręt płaski)
12. Zdejmij pływak jeśli jest to możliwe
W ten oto sposób zdemontowaliśmy gaźnik na części.


Czyszczenie
Wszystkie części metalowe wyczyśćmy w benzynie ekstrakcyjnej, ze szkieletem gaźnika robimy to samo, lub wyparzamy go w wodzie z octem( jest to dość kontrowersyjna metoda i liczę na komentarze użytkowników dotyczące tego wyparzania). Dysze i wszystkie kanaliki przedmuchujemy sprężonym powietrzem.


Montaż gaźnika
Wszystkie dysze, śruby regulacyjne i inne detaliczne części gaźnika montujemy w dowolnej kolejności. Pamiętajmy o tym aby dysze wkręcać z umiarem, nie na siłę. Śruby regulacyjne ustawiamy wykręcone o ok. 1,5 obrotu( podczas pierwszego odpalenia skorygujemy ustawienia jeśli obroty będą zbyt wysokie itd.). Montujemy złożony gaźnik do gumy łączącej gazior z króćcem ssania oraz zakładamy opaskę uciskową. Montaż filtra powietrza może być skomplikowany, więc teraz polecam metodę z gorącą wodą i szybkie założenie opaski uciskowej aby końcówka filtra się nie odgniotła w złym kierunku. Podłączyć wszystkie wężyki, ssanie oraz tę niefachowo nazwę to blaszkę, która łączy linkę gazu z tłoczkiem przepustnicy i iglicą. Mamy teraz skuter gotowy do odpalenia.
Próbujemy odpalić, jeśli skuter nie zapala to polecam przeczytać dalszą część artykułu.


Regulacja


Do regulacji potrzeba nam:
Śrubokręt płaski( najlepiej mały, poręczny... w wielu skuterach dostęp do gaźnika jest dosyć słaby i przy dużym śrubokręcie musimy kręcić pod skosem a to przyczynia się do błyskawicznego wyrobienia śrubki)
Oraz mnóstwo spokoju... nic nie robić na siłę, jak nie zapala to poczytać co zrobić... o tym niżej.


Regulujemy śrubkami:
Śr. A- Duża, pod kontem 90° patrząc od góry... wystaje jesj ok. 2cm i kręci się nią za pomocą ręki- śrubą nazwijmy ją A zwiększamy/ zmniejszamy obroty.

Śr. B- Mała śrubka, wkręca się ją do środka, jest położona zazwyczaj 45° patrząc od góry, oraz kręcimy ją za pomocą dobrze dobranego śrubokręta( bardzo często się ukręca przez niedoświadczonych "mechaników")- tą śróbką nazwijmy ją B ustawiamy mieszankę ile paliwa przypada na kg powietrza, krótko mówiąc zwiększamy, zmniejszamy ilość paliwa.
Pod spodem przedstawienie graficzne.
Obrazek


Reakcje śrub:
Śr. A- Gdy wkręca się ją następuje zwiększenie obrotów. Wykręcanie powoduje ich zmniejszenie.

Śr. B- Wkręcając zmniejszamy ilość benzyny. Natomiast gdy wykręcimy tę śrubkę ilość paliwa z mieszance się zwiększa.


Gdy coś dzieje się nie po naszej myśli:

Nie wpadać w panikę, wszystko da się zawsze prosto wytłumaczyć.

Często po czyszczeniu gaźnika( może o tym potem) mamy problem z odpaleniem. Jest to całkowicie naturalne! Pozbawiliśmy silnika jego łącznika( gaźnika) ze źródłem paliwa( bakiem) i nie ma co się spalać w komorze spalania. Jest parę sposobów. Najprostszym z nich jest chyba kopać, kopać aż zapali, często jest mowa o kopaniu bez zapłonu z dodawaniem gazu na tzn. full manetkę. Drugi także prosty sposób to podlanie strzykawką paliwa pod świecę. Robi to następująco... Zdejmujemy fajkę ze świecy, odkręcamy świecę, bierzemy ok. 1/4 strzykawki i podlewamy to do cylindra. Zazwyczaj po 1 kopnięciu skuter zapala i możemy zaczynać regulację.


Zamiast suszy jest potop? na to też mamy radę!

Czasami ilość paliwa w strzykawce była zbyt duża, paliwo zaczynało się wylewać, lub po prostu zalewaliśmy świecę zbyt bogatą mieszanką wstępną? Jeśli po wykręceniu świecy jest ona mokra to: świecę wycieramy papierem ściernym lub szczotką ryżową, bierzemy papier toaletowy lub cienką szmatkę i wycieramy cały czarny osad w okolicach cylindra i przy gwincie do świecy. Wkręcamy świecę.
Jeśli to nie pomaga to musimy" wychlapać paliwo" Wyjmujemy świecę, robimy poprzednie czynności i zaczynamy kopać na wyłączonym zapłonie i kilka razy na włączonym. Wkręcamy świecę.


Objawy źle dobranej mieszanki:
Zbyt uboga: Skuter przygasa, traci wolne obroty. Dając więcej gazu zaczyna przerywać( ma być taka mieszanka, że gdy damy mu po całym gazie to skuter ma nabierać szybko obrotów i ma to się odbywać płynnie), na ssaniu chodzi lepiej( proszę nie sugerować się tym, że gdy wyjedziemy skuterem rano po chłodnej nocy i nawet nie damy mu się dobrze pobudzić to będzie śmigał po 2km/h więcej... części zimne są skurczone... tak samo dzieje się z linami kolejowymi czy wodą zbiorniku która zamienia się w lód[ Fizyka]) Skuter gaśnie robiąc charakterystyczne buuu...( zbyt mało paliwa...).


Zbyt bogata: Zalewanie świecy, Skuter na ssaniu zaczyna przygasać po dodawaniu gazu oraz nie da się nim praktycznie jeździć bez rozgrzania. Słabnięcie, tzn. mulenie się bzyka to także skutek zbyt bogatej mieszanki( np. dając mu trochę gazu skuter szybko się zbiera i jedzie w miarę zadowalająco, a po daniu większej ilości gazu zaczyna muleć, silnik zachowuje się jak by miał zaraz zgasnąć). Zbyt wolne schodzenie z obrotów, duże spalanie.


Myślę, że temat się rozwinie, przepraszam za tak wyczerpującą lekturę, lecz gdy ktoś naprawdę chcę dowiedzieć się dużo lub znaleźć rozwiązanie na swój problem to myślę, że rozpisanie wielu rozwiązań jest najlepszą metodą. Proszę o komentarze, pytania oraz podpowiedzi jak jeszcze można udoskonalić temat. Postaram się jeszcze w tym tygodniu napisać szczegółowe rozpisanie zdejmowania iglicy przepustnicy oraz dodanie zdjęć do czyszczenia gaźnika:)

Pozdrawiam, DiJey
Ostatnio edytowano 19/11/2010, 21:24 przez kamylek95, Å‚Ä…cznie edytowano 5 razy
kamylek95
Świeżak
 
Posty: 45
Dołączył(a): 5/7/2010, 19:17
Lokalizacja: W-wa


Postprzez grunder » 18/11/2010, 23:03

dodaj jeszcze obrazki i będzie artykuł
Avatar użytkownika
grunder
Mieszkaniec forum
 
Posty: 2969
Dołączył(a): 19/9/2010, 20:29
Lokalizacja: LBN/WÅ‚odawa


Postprzez 7beat » 19/11/2010, 14:27

zapomniałeś najważniejszego, podczas regulacji musi być założony filtr powietrza, często już miałem takie akcje w serwisie że przychodzi klient i skuter nie chodzi, dławi się itp. a wystarczyło wsadzić filtr powietrza i nieraz podkręcić obroty...
tdr125 er-5 ZX9r ktm lc4 600, 620 adventure, F2 stunt, crf 450 i transalp, zx6r 08 stunt
Avatar użytkownika
7beat
Stały bywalec
 
Posty: 1048
Dołączył(a): 21/3/2009, 15:43
Lokalizacja: Maków Mazowiecki

Postprzez kamylek95 » 19/11/2010, 19:33

Co do filtra powietrza to myślę, że niezauważenie go jest mało możliwe, prędzej jeśli chodzi o stożek, bo ten jest trochę mniejszy od tradycyjnego;d

Może chodziło ci o filtr paliwa?... podłączyć gaźnik bez filtra i zostawić taką wielką dziurę do której zaraz naleciało by piachu to trochę mało realne ;d


Za chwilę poprawię trochę temat i dodam zdjęcia. Dziękuje za komentarze.

PS: Myślę, że po tej poprawie temat jest ładniejszy i milszy dla oka, oraz zmiana nazwy tematu będzie konieczna.
kamylek95
Świeżak
 
Posty: 45
Dołączył(a): 5/7/2010, 19:17
Lokalizacja: W-wa

Postprzez Mateusz149 » 20/11/2010, 12:38

Pozytywnie :)
opis jak najbardziej trafny, dobra robota...
Suzuki Bandit 600N 2003r.
Mateusz149
Bywalec
 
Posty: 592
Dołączył(a): 12/2/2008, 12:03
Lokalizacja: G-dz

Postprzez kamylek95 » 21/11/2010, 16:33

Jak by pisanie o Twórczości J. Kochanowskiego i inne prace z polskiego przychodziły mi tak łatwo jak pisanie o gaźniku to w tym tygodniu było by dokończenie tematu, ale nauka bierze górę i resztę dodam w następnym tygodniu:)

Pozdrawiam
kamylek95
Świeżak
 
Posty: 45
Dołączył(a): 5/7/2010, 19:17
Lokalizacja: W-wa

Postprzez krzysieg » 21/11/2010, 16:48

Na stacji jest kompresor a nie kondensator :)
Ja przedmuchuje pompką samochodową z założonym wężykiem paliwowym na końcówkę...
Motorhispania (xp6)
krzysieg
Bywalec
 
Posty: 640
Dołączył(a): 10/9/2008, 11:06
Lokalizacja: Jelenia Góra

Postprzez bartosz.speedfighter2 » 22/11/2010, 19:32

przydatne... ;D
bartosz.speedfighter2
Świeżak
 
Posty: 14
Dołączył(a): 11/8/2010, 12:01
Lokalizacja: Puławy/Kozioł

Postprzez Szybko I Wsciekle. » 23/11/2010, 18:17

wielkie dzieki, już miałem oddawać moją maszynke do mechanika, bo gasł na niskich obrotach, a tutaj wystarczyła regulacja! dzięki, jestem ci winny browarka ; ]
Szybko I Wsciekle.
Świeżak
 
Posty: 8
Dołączył(a): 22/11/2010, 21:32
Lokalizacja: Szczecinek

Postprzez kamylek95 » 23/11/2010, 21:55

Ciesze się, że temat pomaga:). Jutro zapewne edytuje wszystkie błędy i napiszę jak zmienić ząbek na iglicy. Na zdjęcia trzeba będzie jeszcze trochę poczekać, ponieważ muszę ugadać z kumplem o cyfrówkę na 1 dzień.

krzysieg, dzięki za poprawkę:)

Pozdrawiam
kamylek95
Świeżak
 
Posty: 45
Dołączył(a): 5/7/2010, 19:17
Lokalizacja: W-wa



Powrót do Motorowery do 50 ccm



Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości




na górê