Zobacz wÄ…tek - Obroty
NAS Analytics TAG

Obroty

Mechanika tylko powyżej 125cc.
_________

Obroty

Postprzez zurek100 » 1/9/2008, 13:09

Witam.Jak mozna okreslic poziom mocy motocykla na wybranych obrotach, czy ma moc od samego dolu czy dopiero w pewnym momecie dopiero jest kop? CoÅ› mi sie obilo o uszy ze to jest liczone w Niutonometrach,lecz na jakiej zasadzie to wszystko mozna odczytywac z ilosci tych Nm?
Avatar użytkownika
zurek100
Świeżak
 
Posty: 124
Dołączył(a): 24/8/2008, 22:04
Lokalizacja: Gdynia


Re: Obroty

Postprzez gray wolf » 1/9/2008, 15:03

zurek100 napisał(a):Witam.Jak mozna okreslic poziom mocy motocykla na wybranych obrotach, czy ma moc od samego dolu czy dopiero w pewnym momecie dopiero jest kop? Coś mi sie obilo o uszy ze to jest liczone w Niutonometrach,lecz na jakiej zasadzie to wszystko mozna odczytywac z ilosci tych Nm?


Polecam lekturę tekstów w sieci lub powrót do lekcji fizyki ze szkoły podstawowej ;-) Wybacz złośliwość, ale na fizyce chyba jeszcze uczą co to jest moc i w jakich jednostkach się ją mierzy :roll: ;-)
Po kolei:
:arrow: w niutonometrach jest mierzony moment obrotowy
:arrow: moc jest wyrażana w Wattach lub koniach mechanicznych
:arrow: to, jaki masz moment obrotowy na jakich obrotach zależy od tzw. "charakterystyki silnika".
:arrow: do zmierzenia momentu obrotowego używa się specjalnych urządzeń - hamowni
:arrow: moc wylicza się znając moment obrotowy na odpowiednich obrotach i ilość obrotów

W skrócie: jeżeli masz dużą moc w silniku to szybciej pojedziesz. Jeżeli masz duży moment obrotowy to mocniej możesz załadować pojazd lub jechać pod większą górkę bez odczucia "spadku mocy".

"Charakterystyki silnika" to jest temat o którym niejedną pracę naukową napisano, więc trudno go "na szybko" wytłumaczyć, ale moja bardzo amatorska wiedza na ten temat jest taka:
Jedne silniki "ciągną od dołu" tzn. mają już przy niskich obrotach b. duży moment obrotowy, a niektóre trzeba "podkręcić", żeby coś z nich wykrzesać. Zazwyczaj te, które "trzeba podkręcić" mają większą moc i moment obrotowy przy tej samej pojemności silnika.
Jest kilka zależności o których trzeba pamiętać:
1. Im większy silnik tym większy moment obrotowy
2. Jeżeli z dwóch silników tego samego typu o tej samej pojemności jeden ma większą moc to najczęściej znaczy, że trzeba go "wyżej kręcić" (jeździć na wyższych obrotach) by tę moc uzyskać.
3. Większy moment obrotowy nie oznacza większej mocy.
4. Mały wysokoobrotowy silnik może mieć znacznie większą moc od dużego niskoobrotowego.
5. Ten sam mały wysokoobrotowy silnik raczej nie będzie miał większego momentu obrotowego, a jeżeli już to przy znacznie wyższych obrotach.

Co do zastosowania silników w motocyklach to np. jeżeli bierzesz sobie motocykl jako "sportowy" to szukaj lekkiego o jak największej mocy. Automatycznie będziesz jeździł na wyższych obrotach. Jeżeli będziesz chciał moto do turystyki i/lub jazdy we dwoje to bierz moto o dużym silniku, nie mające tyle mocy, ale mające duży moment obrotowy już od niskich obrotów. potrzebne będzie, by ładnie i płynnie ruszał bez szarpania i od razu "uciągnął" cały ciężar. ;-)

Tyle w dużym skrócie. i bardzo teoretycznie. Nie pisałem tu o różnicach w budowie silnika. Np. silnik widlasty potrafi mieć większy moment obrotowy niżej (przy niższych obrotach) niż silnik rzędowy. Ale resztę możesz jeszcze gdzieś doszukać. ;-)
"Człowiek bez pasji jest martwy"
gray wolf
Świeżak
 
Posty: 165
Dołączył(a): 8/6/2008, 07:59
Lokalizacja: z nienacka


Postprzez zurek100 » 1/9/2008, 17:16

O i dokladnie o to mi chodzilo:) dzieki stary za ten wyklad o silnikach w pigulce:)
Avatar użytkownika
zurek100
Świeżak
 
Posty: 124
Dołączył(a): 24/8/2008, 22:04
Lokalizacja: Gdynia

Postprzez elco » 1/9/2008, 21:28

zainteresuj sie troche wiecej motocyklami, kup kilka gazet, przypatrz sie wykresom krzywych mocy, ktorych w kazdej gazecie motocyklowej jest cala masa. Porownaj sobie wykresy dla silnikow motocyklowych o duzych, malych pojemnosciach, o roznych ukladach ulozenia cylindrow: silniki rzedowe, boksery, V-ki. To powinno wyjasnic ci mniej wiecej jak to wszystko dziala.
Honda VFR 800 FI
Avatar użytkownika
elco
Moderator
 
Posty: 3014
Dołączył(a): 10/3/2007, 01:18
Lokalizacja: Wałbrzych/Wrocław



Powrót do Mechanika motocyklowa



Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości




na górê