cichy napisał(a):Pierdzielenie, różnice są i to spore. Takie nazwy jak "syntetyczny" czy "pół-syntetyczny" nie są w jakiś sposób prawnie chronione, więc producenci piszą co chcą.
Niektóre oleje syntetyczne to oleje hydrokrakowane (czy jakoś tak) czyli ulepszone minerały, podczas gdy prawdziwy syntetyk produkuje się rozdzielając i łącząc na nowo wszystkie molekuły.
Dlatego warto wiedzieć co się kupuje.
Czy to do mnie ???
Pragne cie poinformowac ze oleje hydrokrakowane sa wg amerykanskiej normy API zaliczone do syntetykow, jako ze zachowuja sie w warunkach pracy tak jak oleje alphaolefinowe.
Decyzje podjelo grono specjalistow do ktorych mam troche wieksze zaufanie niz do kogos kto jezdzi motocyklem i cos na ten temat gdzies przeczytal.
Oczywiscie sa fanatycy uwazajacy ze prawdziwy syntetyk to tylko olej bazowany na syntetycznych estrach, ale ja do nich nie naleze.
Czy wydaje ci sie ze przecietnego uzytkownika interesuje porownywanie poszczegolnych parametrow typu liczby TBN, udzialu dodatkow zmniejszajacych oksydacje i zmniejszajacych spienienie, wspolczynnika lepkosci itd ?
Wiekszosc z nich nawet nie ma pojecia o czym mowa i sa to dla nich puste hasla.
W zwiazku z tym jak kupuje u siebie w sklepie olej to sprawdzam czy ma naklejke API - bo ta organizacja gwarantuje mi ze to co jest napisane na butelce jest mniej wiecej prawda, jako ze poddala dany olej badaniom.
Jaka jest sytuacja w Polsce, nie wiem - moze rzeczywiscie sprzedaja wam olejowy zlom za cene porzadnego oleju, sam mialem okazje naciac sie dla odmiany na podrabiane wino w polskim sklepie
Z drugiej strony pytajacy jaki olej lepszy Motul czy Castrol zadaje b. nieprecyzyjne pytanie i oczekuje rownie nieprecyzyjnej odpowiedzi, jako ze zachowanie oleju x w jednym motocyklu nie musi byc rownowazne jego zachowaniu w innym moto, w zupelnie inny sposob zuzytym.
Dlatego imo nie ma dla mnie znaczenia co ktos leje gdzie, roznice beda tak nieuchwytne i zalezne od tak wielu czynnikow, ze pytanie jest troche vbez sensu.
Osobiscie uzywam jednego oleju we wszystkich swoich pojazdach, uznaje go za dobry kompromis miedzy jakoscia i cena i tyle.
Jest to samochodowy syntetyk MOBIL 1 15W50, ktory dobrze spisuje sie w moich starych samochoddach i motocyklach
Adam M.