Porównanie mocy i momentu obrotowego.
Posty: 2
• Strona 1 z 1
Porównanie mocy i momentu obrotowego.
Temat poruszany już pewnie niejednokrotnie, ale do mnie jakoś to wszystko nie dociera... Niech ktoś napisze tak "po chłopsku" jak się ma moc do obrotów i moment obrotowy do obrotów...
np co będzie lepsze:
1. 13KM przy 10 tys i momencie 10Nm przy 8tys
czy
2. 16KM przy 7,5tys i momencie 16,5Nm przy 5,5tys
np co będzie lepsze:
1. 13KM przy 10 tys i momencie 10Nm przy 8tys
czy
2. 16KM przy 7,5tys i momencie 16,5Nm przy 5,5tys
- pianim
- Świeżak
- Posty: 6
- Dołączył(a): 3/7/2012, 13:22
Moment obrotowy to siła razy ramię, moc to ilość pracy wykonywanej w danej jednostce czasu a więc obroty silnika biorą w tym udział. Moc i moment obrotowy wzrastają do pewnej parti obrotów gdzie praca silnika jest wykorzystywana najefektywniej, później obie wartości spadają gdyż nie jest możliwe pełne przepłukanie cylindra na obrotach maksymalnych, zostaje więcej spalin, zasysa mniej powietrza. Na chłopski rozum moment obrotowy to siła pakera, im większa tym większy podniesie ciężar. Moc to analogia do szybkości podnoszenia np w ciągu minuty. Im większa moc tym szybciej koksik podniesie ciężar, ale podniesie najwyżej do wartości maks momentu obrotowego.
Lepsza będzie druga charakterystyka silnika, gdyż zarówno moc jak i moment są osiągane wcześniej, i są większe. W pierwszym wariancie trzeba silnik kręcić żeby dało się dynamicznie jeździć. W drugim przypadku można zmienić biegi w zakresie o połowę mniejszym by jeździć dynamicznie.
Dużo mówi tu konstrukcja silnika, jeśli skok tłoka jest mniejszy niż jego średnica mówimy o silniku wysokoobrotowym, takie silniki osiągają duże moce ale mają przesuniętą charakterystykę w górę. Gdy skok tłoka jest większy od jego średnicy to są to silniki niskoobrotowe. Takie motory są wykorzystywane np w ciężarówkach, sprzęcie ciężkim itd. Wyobrażasz sobie żeby kierowca TIRa kręcił swój ciągnik siodłowy do 10tyś rpm żeby wrzucić dwójkę czy kolejny bieg? No właśnie. Zaś w pojazdach sportowych gdzie nie zmagają się z tonami masy można stosować wysokoobrotowe jednostki, które są w stanie szybciej osiągnąć najlepsze parametry od wolnoobrotowych.
Lepsza będzie druga charakterystyka silnika, gdyż zarówno moc jak i moment są osiągane wcześniej, i są większe. W pierwszym wariancie trzeba silnik kręcić żeby dało się dynamicznie jeździć. W drugim przypadku można zmienić biegi w zakresie o połowę mniejszym by jeździć dynamicznie.
Dużo mówi tu konstrukcja silnika, jeśli skok tłoka jest mniejszy niż jego średnica mówimy o silniku wysokoobrotowym, takie silniki osiągają duże moce ale mają przesuniętą charakterystykę w górę. Gdy skok tłoka jest większy od jego średnicy to są to silniki niskoobrotowe. Takie motory są wykorzystywane np w ciężarówkach, sprzęcie ciężkim itd. Wyobrażasz sobie żeby kierowca TIRa kręcił swój ciągnik siodłowy do 10tyś rpm żeby wrzucić dwójkę czy kolejny bieg? No właśnie. Zaś w pojazdach sportowych gdzie nie zmagają się z tonami masy można stosować wysokoobrotowe jednostki, które są w stanie szybciej osiągnąć najlepsze parametry od wolnoobrotowych.
-
SpeedyGonzales - Mieszkaniec forum
- Posty: 1730
- Dołączył(a): 25/11/2013, 22:20
- Lokalizacja: Sandomierz/TBG
Posty: 2
• Strona 1 z 1
Powrót do Motorowery do 50 ccm
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości